Kiddy fashion

Meditatietips voor nieuwe leerlingen: namasté

Geplaatst op

Een dagelijkse meditatiesessie is goed voor je leven. Dat komt omdat je reflecteert op je emoties en gedachten en hier inzicht in krijgt. Op deze manier kun je er uiteindelijk beter mee omgaan. In deze blog noemen we een aantal tips waarmee je vandaag nog kunt starten.

Zitten

Er zijn verschillende manieren van mediatie: lopen, harken, zitten, dansen, etc. Zitten is een manier die veel mensen als dé meditatie manier zien. Natuurlijk klopt dat niet helemaal, maar het is wel het beeld wat veel mensen hebben. Als je gaat zitten dan heb je veel aan een meditatiekussen. Zeker als je vaker en langer gaat zitten. Slimme tips:

  • Begin met 5 minuten en bouw de duur van de sessie op
  • Doe in de ochtend
  • Zet muziek op

Muziek

De een houdt van een meditatie met muziek, de ander rockt liever zonder. Geef niets. Op Spotify, Apple Music en Youtube, vind je muziek uit India die speciaal voor meditatie gecomponeerd is. Ook chill out elektronische muziek wordt vaak gebruik voor meditatieoefeningen.

Observatie

Het is belangrijk dat je niet direct begint met een oordeel. Veel slimmer is het om je gevoelens en emoties te ervaren, te observeren voor wat ze zijn. Veel mensen gaan met een negatieve blik om met negatieve emoties. Dat hoeft niet. Kijk er vriendelijk of neutraal naar. Het gaat er niet om dat je een rechter bent naar jezelf. Er zijn tijdens een meditatie momenten dat je negatieve emoties zult ervaren. Die horen er ook bij. Straf jezelf niet daarvoor.

Analyse

Wanneer je de observaties gedaan hebt, kun je zo opschrijven en analyseren waar de gedachten en emoties allemaal vandaag komen. Juist door deze dingen op te schrijven zul je ook op de langere termijn inzicht kunnen krijgen in je gedachtepatronen. Dat is belangrijk.

Het ankerpunt

Tijdens de meditatie is je ademhaling het ankerpunt. Zolang je je daar op concentreert, heb je de essentie van meditatie te pakken. Deze concentratie is niet 100% in het begin, je zult vaak afgeleid worden, maar ook deze afleiding heeft een doel, namelijk inzicht krijgen in de gedachtestroom. Na verloop van tijd zul je merken dat je gedachten meer gefocused zijn op je ademhaling. Wanneer je afgeleid bent, dan zul je daarna weer met je gedachten terug kunnen komen bij je ademhaling. Dit kun je zien als het pad naar het helder maken van je gedachten en emoties.

Meer ontdekken?

We laten je kennis maken met zoveel mogelijk tips en tricks. Dit doen we met behulp van interessante en vlot leesbare artikelen. Het is ontzettend leuk om jullie te informeren over verschillende onderwerpen.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden