Geplaatst op
Modebedrijven kunnen CRM-software gebruiken om de wensen en behoeften van klanten beter te begrijpen en u een unieke winkelervaring te bieden.
De eisen van klanten op het gebied van mode en mode groeien al jaren gestaag. Naast prijs en kwaliteit eisen klanten steeds meer transparantie, fair trade materialen en duurzaamheid. Om aan al deze eisen te voldoen, ondanks de groeiende concurrentie van over de hele wereld, vertrouwen modebedrijven op speciale software voor mode.
Met deze toepassingen kunnen processen efficiënter en transparanter worden gemaakt en kan gemakkelijker aan klantwensen worden voldaan. Een CRM-systeem vormt de kern van alle inspanningen van een bedrijf om klanten op de lange termijn te behouden. De voordelen van branchespecifiek CRM-systemen zijn het onderwerp van dit artikel.
CRM in het kort
Met een CRM-systeem kunnen bedrijven al hun bundelen op een centrale plek en deze hier controleren en beheren. Hiervoor wordt voor elke klant een apart bestand aangemaakt waarin alle gegevens over deze klant worden opgeslagen. Klantenservice, maar ook andere afdelingen, zoals marketing en sales, hebben hier dan toegang toe.
Klantverzoeken kunnen dus veel sneller worden verwerkt. Alle gegevens zijn consistent, wat fouten voorkomt en ervoor zorgt dat alle functies in het bedrijf altijd met hetzelfde kennisniveau werken. Door de gegevens te evalueren, heb je ook de mogelijkheid om de wensen en behoeften beter te evalueren.
Wat is relatiebeheer?
Het implementeren van CRM gaat vaak gepaard met relatiebeheer maar wat is relatiebeheer nou eigenlijk? Relatiebeheer is de strategie waarmee men de relatie met de klant opbouwt en onderhoud. Dit helpt uiteindelijk om meer gerichte en individuele aanbiedingen en reclamemaatregelen te creëren. Wat vervolgens de verkoopkansen verhoogt en de winkelervaring verbeterd. Het doel is om klanten op de lange termijn aan hun eigen bedrijf te binden. Om dit te laten slagen, moeten niet alleen de prijs en kwaliteit goed zijn.
Integendeel, klanten eisen vandaag transparantie. Dit geldt vooral in de mode-industrie. Op dit punt willen we enkele elementaire functies van CRM-software voor de fashion industrie behandelen en laten zien hoe precies een dergelijke toepassing kan bijdragen aan klantloyaliteit op de lange termijn.
Transparante supply chains en productinformatie
Vandaag, meer dan een paar jaar geleden, willen klanten weten waar hun textiel vandaan komt en onder welke omstandigheden het is geproduceerd. Tal van zegels op de markt zijn bedoeld om oriëntatie te bieden, maar wat erachter zit, blijft vaak verborgen. Daarom is het belangrijk om klanten te voorzien van alle informatie die nodig is voor hun aankoopbeslissing transparant zonder hindernissen.
Als een klant bijvoorbeeld een specifieke vraag heeft over een product, moeten servicemedewerkers informatie kunnen geven. De betreffende productinformatie moet ook rechtstreeks in het betreffende handelsportaal worden opgeslagen. Door handelsportalen te koppelen aan de CRM-software kan dit alles eenvoudig worden beheerd.
Omni-channel verkoop
Of het nu in fysieke winkels of op internet is, klanten verwachten overal dezelfde voorwaarden en diensten. Om dit te laten slagen, is een koppeling met het merchandise management systeem vereist. Hierdoor is het voor alle actoren altijd duidelijk welk artikel nog in welke hoeveelheid beschikbaar is. Als een bestelling online wordt ontvangen, moet het artikel dienovereenkomstig worden geblokkeerd en kan het niet langer in de winkel worden verkocht.
Qua service willen klanten net zo goed online geadviseerd worden als bij stationair winkelen. Met de CRM-software kunnen alle verkoopkanalen duidelijk worden weergegeven en ondersteund. Op deze manier kan overal een unieke winkelervaring voor de klant worden gecreëerd. Online gekochte producten kunnen in de winkel worden geruild en vice versa.
Augmented Reality (AR)
Augmented reality-technologieën worden ook steeds belangrijker. Deze maken het mogelijk om textiel virtueel te passen. Dit geeft klanten de mogelijkheid om door middel van video’s bepaalde items op hun eigen lichaam te projecteren en direct te zien of ze het gewenste kledingstuk leuk vinden. Deze technologieën worden al veel gebruikt in sommige industrieën. In de toekomst zullen ze ook een belangrijke rol spelen in de mode-industrie. Daarom moet de CRM-software hier klaar voor zijn.
Loyaliteitscampagnes voor klantenbinding op lange termijn
Loyaliteitscampagnes zorgen ervoor dat klanten enerzijds worden beloond en anderzijds op koers worden gehouden. Hiervoor zijn in de CRM-software speciale functies voorzien die dit ondersteunen. Het systeem kan eenvoudig weergeven welke klanten volgens welke criteria bijzonder waardevol zijn voor uw eigen bedrijf.
Deze kunnen vervolgens beloond worden met loyaliteitsacties zoals punten of kortingen. De CRM-software kan bijbehorende notities maken, zodat deze op alle kanalen aan de klant kunnen worden aangeboden.
Vind snel de juiste CRM-software
In de zoektocht naar de juiste CRM-oplossing realiseert men zich al snel dat er talloze systemen van verschillende aanbieders op demarkt zijn. Het vinden van de juiste hier is niet altijd gemakkelijk. Met onze vergelijkingstool op crmoverzicht.nl kunt u een verscheidenheid aan CRM vergelijken en filteren op basis van uw criteria. Hierdoor kunt u snel geschikte systemen op de markt vinden en enorm veel tijd besparen in de zoektocht.
Gerelateerde berichten
Leuke locaties om heen te gaan op vakantie
Veel mensen vinden het heerlijk om er af en toe tussenuit te kunnen gaan. Een vakantie naar het buitenland is dan zeker geen slecht idee. Echter kan...
De beste onderhoud tips voor jouw meubels
Je hebt net een nieuwe inboedel gekocht voor je nieuwe woning. Hopelijk zul je er nog vele jaren van genieten. Om te genieten van een lange...